Hyra & betalning
Flera olika sätt att betala hyran
Det finnns flera olika sätt att betala hyran och du väljer själv vilket sätt du föredrar. Vi uppmuntrar dig att göra ett miljömedvetet val och välja bort pappersfakturan som annars kommer i din postlåda. Du kan istället välja att betala med autogiro, e-faktura eller via den digitala brevlådan Kivra.
Autogiro
Autogiro är det absolut enklaste sättet att sköta sin hyresbetalning. Vid autogiro förs pengarna automatiskt över från ditt bankkonto samma dag som hyran förfaller till betalning. Enkelt och smidigt. Det enda du behöver tänka på är att det finns pengar på ditt konto då hyran ska dras.
Du som har Plusgirots egna konton, Swedbank, Nordea, Handelsbanken, SEB, Länsförsäkringar Bank, ICA-banken eller Skandiabanken kan begära autogiro för din hyra till Skebo.
E-faktura
E-faktura innebär att du får hyresavin skickad som elektronisk faktura till din internetbank. All betalningsinformation är ifylld i förväg, t ex det långa OCR-numret med förfallodag och du behöver endast godkänna betalningen. Du kan välja att titta på fakturaspecifikationen innan du godkänner fakturan.
Du ansöker om e-faktura via din Internetbank. I din internetbank kan du se vilka företag som kan erbjuda e-faktura. Här finns både Skelleftebostäder AB och Skebo Parkering AB med. Observera att om du bor på ett område där du hyr parkeringsplats via vårt parkeringsbolag Skebo parkering, behöver ansökan gällande parkeringsplatsen göras hit.
Tänk på att innehavaren av lägenhetsavtalet och Internetbankskontot måste vara samma person. Senast den 8:e i månaden bör du ha anmält dig för att nästa hyresavisering ska kunna ske genom elektronisk faktura.
Kivra
Om du vill få och betala dina avier via den digitala brevlådan Kivra behöver du ha eller skapa ett konto på www.kivra.se. När du är ansluten kommer nästa hyresavi automatiskt till Kivra.
Att kunna få och betala sin hyresavi digitalt underlättar vardagen, ger dig som hyresgäst bättre överblick över dina avier och minskar pappersutskicken vilket är bra för miljön. Dessutom är Kivra en användarvänlig och säker lösning.
Att skaffa Kivra är gratis och tar bara någon minut. När vi sedan skickar hyresavierna får du ett mejl om att du har en ny digital hyresavi att betala. För att betala - anslut bankkonto, klicka ”Betala” och legitimera dig med BankID.
Är du ansluten till e-faktura eller har valt autogiro som betalsätt och istället vill ha din hyresavi via Kivra måste du först avsluta e-faktura/autogirot. Är du redan kund hos Kivra kommer du automatiskt att få hyresavin dit. Har du inte anslutit dig till Kivra får du din hyresavi som tidigare. Om du är ansluten till Kivra men inte vill få din faktura där behöver du logga in på Kivra och ändra dina inställningar. Kontakta Kivra om du behöver hjälp.
Betalning via Internet, post eller bank
Om du betalar hyran via Internet så är det viktigt att du anger vårt plusgironummer 486 00 00-1 samt det OCR-nummer som finns på inbetalningskortet. Detta för att vi ska kunna identifiera att betalningen kommer från dig och vilken månad hyran avser. Observera att varje månadsavi har ett eget specifikt OCR-nummer.
Om du betalar hyran via post eller bank så använder du inbetalningskortet som kom med din hyresavi. Tappar du bort det och istället skriver ett eget inbetalningskort så är det viktigt att du skriver ditt namn, din adress och ditt kontraktsnummer. Du anger också att mottagaren är Skelleftebostäder och vårt plusgironummer 486 00 00-1 (alternativt bankgironummer 417-9891).
Saknar du din hyresavi
Om du loggar in på Mina sidor och klickar på fliken mina hyresavier/fakturor kan du se och skriva ut dina senaste hyresavier. Här hittar du bl.a. belopp och OCR-nummer. Du kan också se historik från de senaste 12 månaderna.
Betalning från utlandet
Vid inbetalning från utlandet ska du ange ditt person- eller organisationsnummer samt
- IBAN: SE82 9500 0099 6034 0062 4148
- BIC/Swiftkod: NDEASESS
- Bank: Nordea
- Betalningsmottagare: Skelleftebostäder AB
Det är viktigt att betala hyran i tid
Som hyresgäst hos Skebo betalar du din hyra månadsvis och i förskott. Förfallodagen är sista vardagen före varje månads början. Exempelvis så betalas hyran för februari i slutet av januari.
Du får din hyresavi någon vecka före förfallodagen. Observera att du är skyldig att betala din hyra oavsett om du fått någon hyresavi eller inte. Skulle avin av någon anledning inte ha kommit eller att du inte hittar den när det är dags att betala hyran, kan du logga in på Mina sidor för att se din hyresavi med ditt OCR-nummer m.m. eller så kan du kontakta oss så skickar vi en ny.
För att undvika betalningsanmärkningar, inkassokostnader och dröjsmålsränta är det viktigt att hyran betalas i tid. Om du inte betalar din hyra alls eller upprepande gånger är sen med inbetalningen, kan du riskera att förlora din bostad.
Vi samarbetar med Intrum Justitia som sköter vår kravhantering och vi skickar därför inte ut påminnelser. De hyresgäster som inte betalt sin hyra i tid får ett inkassokrav från Intrum Justitia som även inkluderar inkassokostnad och ränta. Om du av någon anledning inte kan betala din hyra i tid, är det viktigt att du så fort som möjligt tar kontakt med oss. Efter att ärendet hamnat hos Intrum sköter de all kontakt gällande den uppkomna skulden.