Frågor & svar hyresgäst
Du kan se din hyra, OCR-nummer och även skriva ut din hyresavi om du loggar in på Mina sidor och klickar på menyn/knappen Faktura.
Vi samarbetar med Intrum Justitia vad avser vår kravhantering. Vi skickar därför inte ut påminnelser utan om du betalar hyran för sent får du ett inkassokrav från Intrum Justitia vilket innebär att du måste betala inkassoavgift och ränta.
Om du betalar in hyran för sent riskerar du också att förlora din bostad. Du bör därför kontakta Skebo så fort som möjligt om det av någon anledning skulle bli problem med betalningen.
Har du frågor om hyresinbetalningar kan du vända dig till Kundcenter på telefon 0910-73 65 00.
- Samtliga ljuskällor som exempelvis glödlampor och lysrör.
- Trasiga delar till persienner.
- Säkringar - både i lägenheten och huvudsäkringar.
- Fettfilter i köksfläktar där filtret är av skumgummi byter man själv men Skebo tillhandahåller filter.
Nej, lägenhetsinnehavaren måste säga upp lägenheten och den kommer läggas ut som ledig och den sökande med längst kötid får erbjudande på lägenheten.
Ska du flytta behöver vi få in en skriftlig uppsägning av ditt hyresavtal. Enklast är att säga upp lägenheten digitalt via Mina Sidor. För att använda tjänsten loggar du in med BankID, väljer avtalet du vill säga upp och följer stegen. För dig som saknar BankID finns möjlighet att ladda ner och fylla i vår uppsägningsblankett här. Du kan också fylla i baksidan av ditt hyresavtal under ”Överenskommelse om avflyttning” (om en sådan ruta finns) och skicka in till oss alternativt mejla in din uppsägning via info@skebo.se. Vid uppsägning via mejl ange namn, adress, telefonnummer och ny adress.
När vi har mottagit din uppsägning kontaktar vi dig inom några dagar för att boka en tid för förhandsbesiktning och visning av lägenheten. En skriftlig bekräftelse på uppsägningen kommer också att skickas till dig.
När du säger upp din lägenhet och avtalet med Skebo är uppsägningstiden tre månader, detta gäller även om du flyttar inom Skebo.
Om flera sökande tackar ja går lägenheten till den med flest köpoäng. De som söker lägenhet har oftast också ett boende med viss uppsägningstid att ta hänsyn till och kan därför sällan ta över din lägenhet i förtid.
Enligt hyresavtalet har du tre månaders uppsägningstid men om den som ska flytta in i din lägenhet har möjlighet att flytta in tidigare kan uppsägningstiden bli kortare.
När du byter bostad är det viktigt att göra en flyttanmälan till Svensk Adressändring för att post från myndigheter ska komma till din nya adress. I samband med det behöver du uppge ditt lägenhetsnummer. Varje lägenhet har ett Skebo-nummer (objektsnummer) och ett nummer från Lantmäteriet (lägenhetsnummer).
Vid adressändring och vid kontakt med myndigheter är det lantmäteriets nummer (lägenhetsnummer) som ska anges (4-siffrigt nummer). Detta lägenhetsnummer hittar du på ditt hyresavtal bredvid Skebos objektsnummer.
Du kan även se ditt lägenhetsnummer om du loggar in på Mina sidor. Under Mina kontrakt för lägenheten ser du Lantmäterinr.
Ja.
Skebo som hyresvärd ersätter inte dina personliga saker om du saknar hemförsäkring och drabbas av inbrott, brand, vattenskada eller någon annan olycka, undantaget i de fall då Skebo har orsakat/varit försumlig. Samma sak gäller om vattenskadan sker hos din granne men drabbar dig.
Har du ingen hemförsäkring får du heller ingen hjälp med ersättning för förstörda saker, torkning m.m. Du kan också tvingas betala din tillfälliga bostad under reparationstiden. Därför är det viktigt att du har en egen hemförsäkring.
Om du behöver en extra nyckel så kontaktar du först oss på Skebo 0910-73 65 00, så skriver vi ut en rekvisition som bekräftar för låssmeden att du bor i den aktuella lägenheten och därmed har rätt att beställa nycklar. Därefter går du till låssmeden med legitimation samt rekvisition för att få ut din nyckel. Låssmeden tillverkar oftast nyckeln direkt medan du väntar.
På anslagstavlan i trapphuset sitter ett anslag uppsatt med kontaktuppgifter till din bovärd.
Stäng dörrar och fönster under dagen för att hålla värmen ute. Dra även för eventuella gardiner eller dra ner dina persienner. Vädra in svalare luft under kvällen/natten. Stäng av datorn och annan elektronik. Skaffa dig en fläkt. Ett tips här är att ställa en skål med is framför fläkten för extra svalka.
När du pyntar din balkong är det viktigt att du tänker på att inte hänga upp saker som kan trilla ner och skada någon. Häng därför blomlådor på insidan av balkongräcket.
Våra lägenheter ska hålla cirka 21 grader mitt i rummet. När det blir kallt ute, särskilt vid snabba temperaturomslag, kan det ta tid innan värmesystemet anpassar sig. Ett kallt element behöver inte betyda att det är något fel, det är temperaturen i rummet som är viktig.
Du kan själv hjälpa till att behålla värmen i din bostad genom att till exempel placera soffan eller andra större möbler en bit bort från elementen, så att de inte hindrar värmen att sprida sig i rummet.
En annan värmetjuv kan vara att det hänger gardiner framför elementet. Det kan göra att termostaten känner av högre temperaturer än vad rummet har och elementet slår därför ifrån. Ett annat tips är att inte vädra för långa stunder åt gången.
Har du frågor angående renovering vänder du dig till oss på Skebo. Du kan också läsa om lägenhetsunderhåll här.
Om du behöver anmäla något fel i din lägenhet gör du det enklast här på webbplatsen. Logga in på Mina sidor och registrera din serviceanmälan. Är ditt ärende akut ringer du Skebo 0910-73 65 00, tryck 1 för att komma till vår felanmälan.
Man får aldrig störa sina grannar oavsett tid på dygnet. Efter klockan 22.00 på kvällen ska huset vara tyst. Om man blir störd av sina grannar kan man kontakta grannen själv. Oftast vet man inte om att man stör och de flesta uppskattar att grannen ringer på. Är det på dagtid kan man också felanmäla via växeln eller direkt till sin bovärd så hjälper vi till med detta.
Från klockan 22.00 till 06.00 alla dagar i veckan har Skebo en störningsjour som tar hand om akuta störningsärenden. Man ringer Skebo på 0910-73 65 00 och följer telefonsvararens instruktioner. Då rycker en väktare ut och löser störningen direkt. Dessutom meddelas Skebo om vad som hänt och vart det skett. Vid varje bekräftad störning kommer den störande hyresgästen att faktureras kostnaden för utryckningen. Vid upprepade störningar riskerar hyresgästen att inte få bo kvar i sin lägenhet.
Kabel-tv med grundutbud ingår i hyran för merparten av våra lägenheter när du bor hos Skebo. Vi använder olika leverantörer för olika bostadsområden och grundutbudet kan därför skilja sig något.
Du som bor i ytterområdena och på dessa adresser i centralorten (Björkebogatan 2-40, Backabrovägen 1 A-D, Villagatan 23, Trangatan 39 A-B, Lövgränd 2, Klockarbergsvägen 56-58) är ansluten till Sappa, Kanalgatan 28 är ansluten till Bredbandsbolaget och övriga till Tele2. Samtliga leverantörer har ett stort kanalutbud om du vill komplettera.
För nyproducerade fastigheter/lägenheter efter 2020 medföljer Sappabox med basutbud, för detta krävs Internetanslutning.
Skebos lägenheter är anslutna till Skellefteå Krafts stadsnät skekraft.net. Du kan teckna en bredbandsanslutning direkt på SkeKrafts tjänsteportal. Sätt in nätverkskabelns ena ände i lägenhetens bredbandsuttag och den andra i din dator.
När du startar datorn kommer du automatiskt till tjänsteportalen skekraft.net där du kan jämföra priser och villkor mellan olika leverantörer. I lägenheter med Tele2-uttag "tre hål i väggen" kan bredbandsabonnemang tecknas även med Tele2.
Att grilla sin mat utomhus både på balkoner och i trädgårdar blir alltmer populärt, men kom ihåg att ta hänsyn till dina grannar. För att inte störa grannarna har vi några trivselråd:
- Den bästa platsen för att grilla är på den gemensamma gården. Tänk på att grillen ska stå så långt från husen så att rök och matos inte stör andra. Vi rekommenderar att ni använder elgrill.
- Prata gärna med dina grannar innan du grillar så att ingen far illa av rök och grillos.
- På grund av brandrisken så får du inte grilla på din balkong eller uteplats annat än om du använder en elgrill.
Enligt lagen om skydd mot olyckor får ingenting förvaras i trapphus, loftgång. Utplacerade saker som exempelvis cyklar, barnvagnar, rullatorer, skor, dörrmattor, möbler och soppåsar kan försvåra eller förhindra en utrymning om det börjar brinna. Om man inte följer våra regler finns det risk för att man heller inte får bo kvar i sin bostad.
Du som har bott i en Skebolägenhet i minst ett år har vid behov möjlighet att byta lägenhet med en annan hyresgäst under vissa förutsättningar. Om du vill byta bostad inom Skebo kan du antingen logga in på Mina sidor och leta på Annonstorget eller på annat sätt hitta en bytespartner. För att bytet ska godkännas av Skebo gäller följande:
- Båda parter ska ha beaktansvärda skäl.
- Båda parter ska ha möjlighet att betala den nya hyran och inte ha anmärkningar sedan tidigare som påverkar byte.
När du och en annan hyresgäst har kommit överens om ett byte, kontaktar du Uthyrningen för godkännande av Skebo. Ansökan till Skebo om direktbyte görs enklast via blankett som finns att ladda hem här på hemsidan. Skebo behöver även ett personbevis, som du beställer via skatteverket, för att handha din ansökan.
Via bytet då nytt kontrakt skrivs nollställs dina köpoäng.
På grund av skadedjursrisken så får du inte mata dem i anknytning till våra fastigheter då resterna från utfordringen blir liggande på marken. Men det går bra att hänga upp mat tilll dem på ett träd en bit bort från fastigheten.
Visst är det roligt med studsmattor under sommaren. Samtidigt bör man vara medveten om riskerna det för med sig – vilket även gäller utomhuspooler. Skebo tillåter varken studsmattor eller utomhuspooler på allmänna ytor. Den hyresgäst som vill ha studsmatta eller plaskpöl (max 20 cm vattendjup) på sin klart avgränsade uteplats, är också fullt ansvarig för detta. Det innbär att uteplatsen bör vara inhägnad så att inget annat barn kan komma åt plaskpölen i ett obevakat ögonblick. Håll god uppsikt så undviker vi eventuella olyckor.
Du får odla i pallkrage för privat bruk på de områden där förutsättnngarna finns. Du hittar blankett med mer information här.
Om du är intresserad av detta så tar du kontakt med Skebo på team.hyresgast@skebo.se för att ha ett första samtal om en pallkrage där du bor (om det bedöms möjligt på området.)