Frågor & svar sökande
Du registrerar dig, anmäler intresse och sköter allt det praktiska här på vår webbplats via Mina sidor. Om du har frågor eller behöver hjälp med att komma igång kan du ringa Kundcenter på telefon 0910-73 65 00 (tryck 2).
Självklart är du även välkommen att besöka oss på Skeppargatan 8.
Se våra aktuella öppettider under Kontakta oss
Våra lediga lägenheter publiceras och uppdateras på vår hemsida varje tisdag. De lediga objekten ligger ute för bokning i sju dagar så tittar du inom den tiden är du säker på att du inte missar någon lägenhet du är intresserad av. Logga in på Mina sidor för att bevaka dina intressen.
Du kan också i din intresseanmälan ange att du vill prenumerera på lägenheter som passar dina önskemål. Om det finns några lägenheter som stämmer överens med dina önskemål så får du ett e-post meddelande med information om dessa lägenheter. Kom ihåg att det är ditt ansvar att kolla lediga lägenheter, då det inte är någon garanti att meddelanden kommer fram på grund av spamfilter.
För att inte missa några lediga lägenheter rekommenderar vi dig att ladda ner Mina sidor som en app via din webbläsare.
Du behåller din status som aktiv bostadssökande genom att logga in på Mina sidor minst var 12:e månad. Det är upp till var och en att själv komma ihåg när man behöver uppdatera sin registrering i bostadskön. Glömmer du att logga in inom 12 månader får du göra en ny registrering och börja samla poäng på nytt.
Prenumerationstjänsten innebär att du får besked via e-post när vi publicerat en ledig lägenhet som överensstämmer/matchar med dina önskemål. För att ha den här tjänsten krävs givetvis att du har angett dina önskemål samt din e-postadress i din ansökan.
Det kan dock finnas risk för att din bredbandsleverantör har ett spamfilter som spärrar våra massutskick. För att inte missa några lediga lägenheter rekommenderar vi att du laddar ner Mina sidor som en app, då har du full koll på vilka lägenheter som publiceras varje vecka och där du kan anmäla intresse, hålla koll på erbjudanden mm. Eller så kan du besöka vår hemsida minst en gång i veckan för att vara säker på att inget missas.
Det kan finnas många olika orsaker till varför man blir spärrad. Du kan t.ex. bli spärrad om du har skulder till Skebo. Din intresseanmälan kan även spärras om du glömmer att svara ja eller nej tre gånger på visningserbjudanden. Om du tackat nej till lägenheter fler än sex gånger inom 12 månader efter att du blivit bjuden på visning. Om du tackat ja till en lägenhet och ångar dig när vi tar kontakt och erbjuder lägenheten, se uthyrningspolicy.
Kontakta Kundcenter via e-post info@skebo.se, telefon 0910-73 65 00 (tryck 2) eller besök oss på Skeppargatan 8 för information om vad som gäller i ditt fall.
Poängen är personliga och kan inte överlåtas. Dina barn kan registrera sig som bostadssökande och samla köpoäng hos oss från att de fyllt 15 år. För att sedan hyra en bostad behöver de ha fyllt 18 år.
Nej. Köpoängen är personliga och kan inte läggas ihop med någon annans poäng.
På mina sidor under länken glömt mitt lösenord kan du återställa ditt lösenord. Om du har valt e-post som kontaktalternativ kommer en länk som återställer lösenordet att skickas till den e-postadress som du angav vid registrering. I annat fall skickas ett brev till den adress du uppgivit vid registrering.
För att anmäla intresse för en lägenhet loggar du in på Mina sidor. De lediga lägenheter som matchar dina önskemål finns under Sök lägenhet - Matchande. Sök upp den lägenhet som du är intresserad av och klicka på Anmäl intresse -knappen.
Du förlänger din kötid och behåller din status som aktiv bostadssökande genom att logga in på Mina sidor minst var 12:e månad. Glömmer du logga in inom 12 månader får du göra en ny registrering och börja samla poäng på nytt.
Kötid är den sammanlagda tiden din ansökan har funnits i vår bostadskö. Kötiden räknas från den dag din ansökan registrerades och för varje dag din ansökan finns hos oss får du tillgodoräkna dig en ködag (1 dag=1 poäng).
Det går inte att säga på förhand. Det beror på vem som söker den. De sökande som anmält sitt intresse för den specifika bostaden och som har längre kötid än du, står före dig i kön.
När bokningstiden gått ut och du inte är bland de 20 sökande med flest poäng på just den specifika lägenheten.
Självklart, vi bjuder in de 20 personer med högst köpoäng av en anledning. Vi kan inte förutspå vilka som verkligen är intresserade, vilka som är bortresta, har förhinder eller vilka som i slutändan kommer att tacka ja eller nej efter visningen.
Är man intresserad och har blivit inbjuden på visning så tycker vi absolut man ska gå dit om man har möjlighet, oavsett placering. Det är nämligen inte helt ovanligt att de med högst köpoäng tackar nej och att lägenheten går till någon av de inbjudna med lägre köpoäng.
Vi visar bara lägenheten en gång så det är viktigt att du vid visningstillfället tar möjligheten att se den ordentligt. Om visningstiden inte passar dig kan du låta en vän, släkting eller någon annan som känner dig bra, gå i ditt ställe och vara dina ”ögon” i lägenheten.
Skebo visar bara lägenheten en gång, så det är viktigt att du vid visningstillfället tar möjligheten att se den ordentligt.
Om du redan fått ett visningserbjudande för lägenheten kan du inte ta bort din anmälan för lägenheten. Du behöver inte meddela att du inte kommer på visningen, däremot vill vi att du innan sista svarsdatum (vare sig du deltagit på visningen eller inte) meddelar att du tackar nej till att hyra lägenheten.
Det gör du enklast på vår hemsida www.skebo.se genom att logga in på Mina sidor. Om du inte är en av dem som fått kallelse att delta på visningen, kan du själv när som helst avboka ditt intresse.
Lägenheten kan ha varit under renovering, ha förkortad uppsägningstid pga. exempelvis dödsfall eller av annan anledning har kort tid kvar till inflyttning.
Inflyttningsdatum anger när hyresavtalet upphör för avflyttande hyresgäst. Tillgänglighetsdatum anger den tidpunkt då den avflyttande hyresgästen önskar lämna lägenheten. Det senare är endast ett önskemål från den avflyttande hyresgästen.
Skulle en lägenhet inte bli uthyrd efter att den legat ute för förmedling hyrs den istället ut som Bodirekt vilket innebär att den som först anmäler sitt intresse får hyra lägenheten. När du hyr en lägenhet via Bodirekt får du behålla dina köpoäng men kan inte anmäla intresse på annan lägenhet inom nio månader efter kontraktsskrivning.
Söker du en bostad som är märkt "Bodirekt" måste du vara beredd att teckna kontrakt direkt. Bor du redan hos Skebo kan det innebära att du under en tid får dubbelt boende vilket medför att du betalar hyra för två lägenheter under uppsägningstiden.
Att få en bostad genom oss kan ta allt från någon månad upp till 10 år. När du söker bostad är det viktigt att tänka på att bostadskön inte är en enda lång ringlande kö. För varje bostad som annonseras ut bildas en separat kö av intressenter för just den bostaden. Tänk också på att majoriteten av de som står i kön inte söker bostad aktivt.
Hur snabbt du kan få en bostad beror på flera faktorer, bland annat på var du vill bo, hur många som är intresserade av att bo där. Det kan också vara stora skillnader i kötid beroende på hyra, standard och antal rum.
När bokningstiden gått ut skickar vi ett erbjudande om visning till de 20 sökande med flest köpoäng. Först då kan du se vilken plats i kön du har på just den aktuella lägenheten. Logga in på Mina Sidor så finns information om din köplats att läsa under menyn/knappen Erbjudanden.
Skebo utreder inga förturer.
Poängen är personliga och kan inte överlåtas.
Skebos utbud av bilplatser, skärmtak och garage uppdateras varje tisdag på www.skebo.se För att kunna hyra och köa till sig en bilplats hos Skebo behöver du registrera dig som sökande i Skebos bilplatskö, läs mer här.
Nej, lägenhetsinnehavaren måste säga upp lägenheten och den kommer läggas ut som ledig och den sökande med längst kötid får erbjudande på lägenheten.